Pelawat...

Wednesday 20 March 2013

Peraturan Bilik Darjah


a) Sebelum memulakan pengajaran, guru perlulah membincangkan perkara seperti berikut:
  • ·         Pengurusan bilik drjah
  • ·         Harapan guru
  • ·         Objektif
  • ·         Aktiviti
  • ·         Peraturan
  • ·         Memantau pelaksanaan peraturan dalam bilik darjah


Perkara2 di atas perlulah dilakukan secara konsisten (tetap) supaya berkesan dan tidak berorentasikan untuk menghukum agar, dapat melicinkan PDP, murid lebih fokus dan mengurangkan tingkah laku disruktif.

b) Peranan Guru

  • ·         Mengurus - mengurus murid untuk mematuhi peraturan....other than that is, menguruskan pembelajaran murid...why, mestilah seorang guru yang hebat, bijak dalam menguruskan muridnya demi mencapai hasil pembelajaran yang ingin dicapai.
  • ·         Perancang - merancang peraturan (dipersetujui oleh murid). Contohnyer, menjaga kebersihan kelas dengan membuat jadual bertugas mengikut kemampuan murid. Selain itu, guru juga berperanan dalam merancang pembelajaran. Contoh ni luar dari topik peraturan bilik darjah ok...
  • ·         Pembimbing - peka dan mengambil berat tentang semua pergerakan dan tingkah laku murid dan membimbing murid untuk mengikut peraturan. Dalam konteks pendidikan khas, murid PK ni perlukan bimbingan yang tinggi dalam memastikan diorg ni mengikut peraturan...
  • ·         Penyelaras - membuat peraturan yang seiring dengan peraturan sekolah....cikgu jangan nak memandai buat peraturan yang lebih straight drp sekolah k.....dgn kata lain jangan melanggar peraturan sekolah ketika membuat peraturan di dalam bilik darjah.
  • ·         Pemudahcara (fasilitator) - menyenaraikan peraturan dalam bentuk yang mudah, difahami dan jelas. haaaaa, ni contoh paling jelas ialah time BIG sekolah. masa nilah guru bertindak sebagai pemudahcara iaitu memberi maklumat kepada ibubapa dengan jelas berkenaan prestasi anak mereka di sekolah.


c) Prinsip Membentuk Peraturan

So apekah prinsip2 dalam membentuk peraturan ni...bukan pakat main buat je mak cik deh.....kena ikut prinsip2 brulah berjaya sesuatu peraturan itu......
  • ·         Munasabah mengikut tahap bilik darjah...contohnyer, darjah 1 peraturan lebih mudah dicapai seperti datang awak ke sekolah, beratur dihadapan kelas dengan betul.....for darjah 4,5 or 6 pulak ialah menjaga kebersihan bilik darjah, menyusun meja supaya lebih kemas dan lain-lain..
  • ·         Ayat mesti ringkas, jelas dan boleh difahami...
  • ·         Bermakna dan dipersetujui.......utk pengetahuan u ollss, lebih berkesan sekiranya guru membentuk peraturan bersama murid dan guru perlulah bersikap demokrasi...
  • ·         Hadkan bilangan peraturan
  • ·         Adil dan dan membantu proses pembelajaran..
  • ·         Selaras dengan peraturan sekolah...


d) Ape yang boleh dibuat oleh seorang guru tu dalam mempamerkan peraturan yang dibuat???

·         Antara perkara yang boleh dibuat ialah guru perlulah menyenaraikan dan pamerkan peraturan pada bilik darjah.....ape tujuannyer.....tak lain tak bukan ialah agar peraturan tu senang untuk murid-murid yang kecil molek tu tengok and boleh dibaca dengan jelas.

e) Contoh Peraturan Bilik Darjah

  • ·         Sentiasa duduk di tempat masing-masing dan bersedia untuk menerima pelajaran dari guru.
  • ·         Membawa buku dan alat-alat yang diperlukan sewaktu sesi pembelajaran.
  • ·         Sentiasa mendengar dan bercakap bila perlu sahaja.
  • ·         Menghantar setiap tugasan yang diberikan pada waktu yang telah ditetapkan.
  • ·         Sentiasa memastikan bilik darjah dalam keadaan yang bersih dan teratur.
  • ·         Elakkan pembaziran.
  • ·         Menjaga hak kerajaan dan persendirian dengan baik.
  • ·         Tidak menipu.
  • ·         Sentiasa berbudi bahasa dan hormat menghormati antara satu sama lain.
  • ·         Sentiasa mematuhi arahan guru.

0 comments:

Powered By Blogger
Psyco_Connection . Powered by Blogger.

Cerita Menarik..

Tentang Kami...

Pengikut kami...